Afspraken
Onderstaande afspraken zijn van toepassing voor alle gebruikers van de IT-infrastructuur van de school, ongeacht hun rol, functie en/of dienstverband.
Algemeen
De leerlingen komen naar school met een volledig opgeladen laptop wanneer hun studierichting dit vereist.
De leerling/het personeelslid is zelf verantwoordelijk voor zijn/haar laptop. Draag er zorg voor en berg je laptop steeds veilig op.
Wanneer je met een device verbinding maakt met ons netwerk dan ben je gebruiker en zijn de regels van de school van toepassing. Toegang tot het netwerk wordt in de eerste plaats voorzien in het kader van de pedagogische taken van de school. Het is daarom mogelijk dat bepaalde websites en/of services niet of niet goed werken. Alle toestellen op het netwerk van de school worden gemonitord op netwerkactiviteiten. Toestellen die vreemd gedrag vertonen of een veiligheidsrisico inhouden voor het netwerk, de goede werking ervan of zijn gebruikers kunnen zonder voorafgaandelijke waarschuwing van het netwerk geweerd worden. De gebruikers van deze toestellen worden gecontacteerd zodat er gepast kan gereageerd worden. Bij ernstige inbreuken worden de bevoegde diensten betrokken.
Je krijgt van de school allerlei inloggegevens voor o.a. Smartschool, het netwerk, enz. Deze gegevens zijn strikt persoonlijk en mogen niet gedeeld worden met anderen. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn/haar wachtwoord. Tips voor het kiezen van een sterk wachtwoord vind je hier.
Het is niet toegestaan om illegale software en/of bestaden te downloaden, te gebruiken of te verspreiden via toestellen van de school en/of het schoolnetwerk.
Toestellen
Toestellen die via de school aangeschaft worden maken deel uit van de schoolorganisatie. Dit is nodig om deze grote hoeveelheid aan toestellen te beheren. Hierdoor is automatisch een beleid op deze toestellen actief dat een aantal restricties oplegt (bv. blokkeren van de Microsoft Store). Anderzijds is het ook makkelijk om software te verdelen via het bedrijfsportaal. Heeft u de laptop aangekocht via de school, dan kan u ervoor opteren om het toestel te laten uitschrijven uit de schoolomgeving. Neem hiervoor contact op met ict@spectrumcollege.be
Huur je een toestel van de school en verlaat je de school? Dan moet je je toestel weer binnenbrengen. Als je het gekocht hebt neem dan zeker contact op met de ICT-dienst om het toestel te laten uitschrijven uit de schoolomgeving. Anders blijft je toestel gekoppeld aan Spectrumcollege ook al ben je hier geen leerling meer.
Toestellen die via de school aangeschaft werden mogen enkel hersteld worden door de hersteldienst van de leverancier. Wanneer je zelf of een andere hersteldienst de laptop probeert te herstellen verlies je je garantie. Meldt daarom alle defecten zo snel mogelijk aan de leverancier of de school.
Wanneer de gebruiker een BIOS-wachtwoord instelt dient dit verwijderd te worden na een huur- of gebruiksperiode. Wanneer het wachtwoord om welke reden dan ook niet verwijderd kan worden geldt een aankoopverplichting.
Elke gebruiker krijgt (gratis) toegang tot een Google drive met ten minste 10GB cloudopslag voor schooldocumenten. Maak hier gebruik van om belangrijke (school)documenten niet te verliezen in geval van een defect, ongeluk of panne. Bovendien kan je vanop elk toestel aan je cloud aan. De school is niet verantwoordelijk voor verlies van gegevens.