3-4-5-6-7

Voor wie?

Oktober 2021

Het Spectrumcollege heeft de voorbije jaren geïnvesteerd in een performant, professioneel en goed uitgebouwd netwerk. Elke leerling kan nu al met zijn eigen toestel (gsm, laptop, enz.) inloggen op het netwerk van de school.

Voor de leerlingen van het 3e (die niet van start gingen in september 2021 met BYOD) 4e, 5e, 6e en 7e jaar, verwachten we niet dat zij een laptop mee naar school brengen. We hebben ervoor gekozen om de digitale middelen die nodig zijn gratis op school te voorzien.

Toch vinden we het belangrijk dat iedereen "mee is" en "mee blijft". Vandaar willen wij de leerlingen die thuis niet over een eigen PC of laptop beschikken, de keuze geven om via de school tegen voordelige tarieven een degelijk toestel te verkrijgen. We hebben voor jou volgend vrijblijvend voorstel:

Welke laptop?

Je hebt de keuze!


  • Mogelijkheid 1: Je krijgt je persoonlijke laptop van de school ter beschikking (eigenaar = school) en mag hier vrij gebruik van maken. Je betaalt hiervoor 75 € huur/verzekering/ per jaar op de schoolrekening. Verzorg je laptop goed! Wanneer je afstudeert van het Spectrumcollege kan je het toestel overkopen voor het restbedrag:

    • Na 4 jaar: € 684 (nieuwprijs) - € 300 (na 4 jaar betaling van 75€ per jaar) - € 200 (digisprong korting) = € 184

    • Na 3 jaar: € 684 (nieuwprijs) - € 225(na 3 jaar betaling van 75€ per jaar) - € 200 (digisprong korting) = € 259

    • Na 2 jaar: € 684 (nieuwprijs) - € 150(na 2 jaar betaling van 75€ per jaar) - € 200 (digisprong korting) = € 334

    • Na 1 jaar: € 684 (nieuwprijs) - € 75(na 1 jaar betaling van 75€ per jaar) - € 200 (digisprong korting) = € 409


  • Mogelijkheid 2: Je koopt dezelfde laptop van Signpost (eigenaar = leerling). Je krijgt hiervoor 2 schooljaren 100 € korting op je schoolrekening. De kostprijs inclusief 4 jaar garantie & service door Signpost bedraagt € 684 incl BTW (dus € 484 na korting). (Als laatstejaars kies je best voor optie 1 aangezien de hogeschool mogelijk andere laptopvereisten vooropstelt.)


  • Mogelijkheid 3: Indien je thuis geen digitale middelen kan financieren, maak je dit bespreekbaar met de leerlingbegeleiders. Zij zoeken dan samen met jou naar een oplossing!


Kies je voor mogelijkheid 1 of 2 dan krijg je volgend toestel ter beschikking:

  • DELL Latitude 3510

    • Windows 10 Pro 64bit Nat'l Aca Std.

    • Intel Core i5-10210U (4 Core, 6M cache, base1.6GHz, up to 4.2GHz)

    • 15.6" FHD WVA (1920 x 1080) Anti-Glare Non-Touch

    • 8GB,1x8GB, DDR4 Non-ECC

    • M.2 256GB PCIe NVMe Class 35 Solid State Drive

    • 65 Watt AC Adapter, 3 Cell 40Whr ExpressCharge Capable Battery

    • 1 USB Type C™ 3.2 Gen 1 with Power Del & DisplayPort 1.2

    • 2 USB 3.2 Gen 1 (one with PowerShare)

    • 1 USB 2.0, 1 HDMI 1.4, 1 Flip-Down RJ-45 w/ status LED

    • 1 Micro SD Card Reader 3.0, 1 Universal Audio Jack

    • Intel Dual Band Wi-Fi 6 AX201 2x2 802.11ax + Bluetooth 5.1

    • Grey Belgian Azerty Backlit Keyboard with numeric Keypad

Opgelet - indien er zich toch een tekort aan laptops voordoet, kan een gelijkaardig toestel worden aangeboden.

Service

Inbegrepen diensten bij uw laptop

U ontving onlangs een nieuwe laptop van uw school. Dit toestel wordt geleverd met een uitgebreide service. Hieronder vindt u alvast een korte samenvatting.

Herstellingen ‘Next Business Day On-Site’

Uw toestel komt met 4 jaar ‘Next Business Day On-Site’-garantie. Dat betekent dat een gecertificeerde technieker van Signpost de volgende werkdag op school of bij u thuis langskomt om het toestel te herstellen. Dankzij een ruime voorraad aan onderdelen kunnen herstellingen vlot worden uitgevoerd.

De garantie geldt ook op de batterij. Als het rendement van de batterij minder dan 70% bedraagt, dan wordt deze gedurende de garantieperiode kosteloos vervangen.

Herstellingen binnen garantie zijn gratis.

Buiten garantie betaalt u een maximale herstelkost van € 39. Schade buiten garantie is de schade die als gebruiker veroorzaakt is, zoals bv. valschade, waterschade…

De leerling meldt schade of defecten via de school en bezorgt indien mogelijk ook foto’s van de schade. De school neemt vervolgens contact op met hun toegewezen techniekers. Een van hen komt de volgende werkdag langs op school. Tijdens de vakantie dient de leerling rechtstreeks contact op te nemen met de helpdesk.

Er wordt overgegaan tot de herstelling

van het toestel na expliciete goedkeuring van de ouders.

Diefstal

Wordt uw toestel gestolen? Dan betaalt u € 39 franchise en ontvangt u een gelijkaardig toestel (geen nieuw). Indien u voor Leermiddel koos, loopt de resterende huur verder na de betaling van de franchise.


Er zijn twee belangrijke voorwaarden:

De diefstal moet worden aangetoond met een aangifte bij de politie

Diefstal op school of zonder sporen van inbraak of bedreiging wordt niet gedekt

Servicecentra en online helpdesk

Optie 1

Bij ernstige problemen (schade, laptop start niet op, ..) maakt de school een incident ticket aan bij Signpost.
Je kan hiervoor terecht
op het secretariaat of bij ICT
Er kan gekozen worden voor een herstelling op school of bij uw thuis.
Doorgaans ben je het snelst geholpen via deze weg.


Optie 2
Je kan ook
telefonisch terecht bij Signpost om melding te maken van je probleem.
Dit op het nummer
03 327 30 75

Optie 3
Je kan met de laptop terecht in het
Service center te Hasselt. (enkel op afspraak)
Hier is niet altijd iemand aanwezig, maak dus steeds een afspraak!

Signpost Service Center Limburg

Wat met de middelen van de overheid?

De overheid heeft een extra budget aan de scholen toegekend om de "digisprong" te maken. (https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/digisprong)

We engageren ons om elke euro voor "toestellen voor leerlingen" ook rechtstreeks in te zetten voor toestellen voor al onze leerlingen.

De overheid heeft de middelen berekend op basis van het aantal leerlingen op teldatum 1 februari 2020. Omdat we ondertussen al heel wat leerlingen extra tellen en er elk jaar ongeveer 400 nieuwe leerlingen instromen, voldoet het voorziene budget niet om voor iedere leerling één op één een laptop te voorzien. Ook overschrijdt de aangekochte laptop het voorziene budget per leerling. Dus hoe verdelen we de middelen?

  • Voor de leerlingen van onze middenscholen voorzien we gratis voldoende digitale middelen om optimaal te kunnen werken. Zie --> middenschool

  • In eerste instantie krijgen de leerlingen die op 1/09/2021 in het BYOD project stappen ofwel een tegemoetkoming op de schoolrekening indien ze zelf een laptop aankopen, ofwel kunnen zij een persoonlijk toestel lenen tegen een zeer democratische prijs.

  • Van zodra de leerlingen van het BYOD project de kans hebben gehad om een laptop aan te kopen, verbreden we dit aanbod naar alle leerlingen van de school afhankelijk van het aanbod van de leverancier.

We engageren ons om elke leerling met minder of zonder digitale mogelijkheden thuis van digitaal materiaal te voorzien. We vragen aan alle leerlingen en ouders om dit bespreekbaar te maken met je leerlingbegeleiding of directie. We helpen je verder!

Wat?

LAPTOP

Uw zoon of dochter zal steeds intensiever gebruik maken van de laptop of desktop in de klas. Op die manier trachten we nog meer "op maat" van de leerling te werken.

Digitalisering blijft een middel en is geen doel op zich. We werken ermee wanneer het nodig, nuttig en zinvol is.

Ook wat het gebruik van de laptop betreft kan er gedifferentieerd worden. We hebben zowel oog voor leerlingen die remediëring nodig hebben als voor leerlingen die extra uitdaging kunnen gebruiken. Wanneer een leerling helemaal mee is, kan hij/zij alleen een toestel meebrengen en individueel uitdagingsoefeningen voorgeschoteld krijgen.